VEELGESTELDE VRAGEN

VEELGESTELDE VRAGEN

  • Hoe kan ik jullie een vraag stellen?

    Wanneer u (nog) geen cliënt bent, maar graag een van onze psychologen wilt spreken om een vraag te stellen dan kunt u dit doen via dit contactformulier. Vermeld  in het contactformulier uw telefoonnummer. U wordt zo snel mogelijk teruggebeld door een van onze psychologen.


  • Hoe kan ik mij aanmelden?

    U kunt zich ook eenvoudig aanmelden via het formulier op de website. Aanmelding via het formulier neemt ongeveer vijf tot tien minuten in beslag.  Verwijzers kunnen dit formulier invullen.

    Voor aanmelding en behandeling bij Amici Zorgt heeft u een verwijsbrief nodig van uw huisarts. Dit is noodzakelijk voor de zorgverzekeraar om uw behandeling te vergoeden.

     

  • Hoe kan in mijn kind aanmelden?

    U heeft hiervoor een verwijzing nodig van een officiële verwijzer zoals uw huisarts, bureau jeugdzorg, schoolarts, kinderarts of een andere arts.


  • Is er een wachttijd?

    Kijk voor een actueel overzicht voor de wachttijden voor zowel kinderen als volwassenen op de pagina Wachttijden.

  • Op welke locaties bieden jullie behandeling?

    Op de pagina Locaties vindt u al onze adresgegevens.

     Op dit moment biedt Amici Zorgt Jeugd behandeling in Hoorn, Alkmaar en Medemblik.

  • Welke behandelingen bieden jullie voor jeugd?

    Cognitieve gedragstherapie
    Deze therapie is gericht op het veranderen van de inhoud van gedachtes, gevoelens en gedrag van uw kind. Ook de ouders worden betrokken bij de behandeling om zo hun kind goed te kunnen begeleiden tijdens dit traject.

    EMDR
    EMDR staat voor Eye movement desensitization and reprocessing en is op dit moment de eerste keus behandeling om nare ervaringen te verwerken.

    Ouderbegeleiding
    Bij ouderbegeleiding ligt het accent op u als ouder en hoe u op een andere manier kunt omgaan met de problemen van uw kind. De duur van deze begeleiding wordt aangepast aan de ernst van de problematiek. Ouderbegeleiding is bedoeld voor ouders met kinderen met ADHD, Angststoornis, Depressie, Trauma.

    Psycho-educatietraject
    Bij dit traject krijgen zowel het kind als de ouders meer informatie over bijvoorbeeld ADHD en hoe je hier mee om kunt gaan. Dit kan in een aantal vormen worden aangeboden en zo dus ook op maat worden gemaakt. Te denken valt aan internetmodules, een psycho-educatiegroep voor kinderen, zo'n zelfde groep is er ook voor ouders.  Daarnaast kan er ook gedacht worden aan individuele gesprekken met ouders en kinderen.

    Internetbehandeling
    Een internetbehandeling is een behandeling die uw kind thuis vanaf de computer volgt op een zelf gekozen moment. De behandeling bestaat uit informatie en opdrachten. Uw kind krijgt op de gemaakte opdrachten een reactie van de behandelaar.
    De voordelen van internetbehandeling zijn:

    • het kind bepaalt zelf waar hij of zij de behandeling uitvoert en op welk tijdstip
    • er zijn geen wachttijden voor internetbehandeling
    • internet behandeling kan gecombineerd worden met face-to-face behandeling (gesprekken).
    • de behandelaar geeft reacties, waardoor de kwaliteit geborgd wordt

    Deze behandeling wordt binnen onze praktijk gegeven aan kinderen met ADHD, Angst of Depressie.

  • Moet ik als ouder toestemming geven voor een behandeling?

    De hulpverlening bij Amici Zorgt is vrijwillig, maar een behandeling kan alleen uitgevoerd worden als hier toestemming voor is gegeven. De ouder(s) met ouderlijk gezag en kinderen vanaf 12 jaar dienen hiervoor een verklaring te ondertekenen. Voor kinderen vanaf 16 jaar is geen toestemming van ouders nodig.

    Voordat u met uw kind voor het intakegesprek komt, sturen wij u een formulier waarmee u schriftelijk toestemming kunt geven.

    U kunt de toestemming altijd intrekken. Hiervoor is wel een schriftelijke verklaring nodig. De behandeling stopt met het intrekken van de toestemming. De behandelaar zal dan met u kijken naar een mogelijk alternatief.

  • Mijn kind is aangemeld…en nu?

    Nadat uw zoon of dochter is aangemeld maken wij een afspraak voor een eerste intakegesprek met u en uw kind. U krijgt van te voren enkele formulieren en vragenlijsten toegestuurd die u ingevuld meeneemt naar het intakegesprek. Deze informatie geeft ons al een beeld over de klachten, de hulpvraag en de ontwikkeling van uw kind en dient als leidraad tijdens het eerste gesprek. Na het intakegesprek geven wij een advies.

  • Wat zijn de kosten van een behandeling?

    Voor meer informatie over eventuele vergoedingen en uw eigen risico bij uw verzekering verwijzen wij u naar de pagina Vergoedingen en kosten onder Klantenservice.

  • Wat zijn de kosten van een behandeling voor jeugd?

    De kosten van behandeling worden vergoed door de gemeente. Om voor vergoeding in aanmerking te komen moeten wij beschikken over een verwijzing van een officiële verwijzer zoals uw huisarts, (kinder)arts, bureau jeugdzorg of een andere arts.

    Jongeren tot 18 jaar betalen geen eigen risico. Het eigen risico geldt voor jongeren vanaf 18 jaar. In 2017 is het eigen risico €385,-.

     

    Kijk voor meer informatie op: Vergoedingen & Kosten

  • Kan ik jullie bellen voor advies over mijn kind?

    Wanneer uw zoon/dochter bij ons in behandeling is, kunt u met uw vragen bij de behandelaar terecht. Ons telefoonnummer kunt u vinden bij Contact.


  • Hoe zeg ik een afspraak af?

    Het kan voorkomen dat u uw afspraak moet afzeggen of wilt wijzigen.

    Wij verwachten van u dat u in dat geval 24 uur vóór de afspraak contact met ons opneemt voor de afzegging en het maken van een nieuwe afspraak (een afspraak op maandag, dient op de vrijdag ervoor te worden geannuleerd). Als u binnen 24 uur afzegt of zonder afbericht niet op de afspraak verschijnt wordt het consult deels in rekening gebracht. Deze zogenaamde "no show" kosten van 49,50 euro kunt u niet declareren bij uw verzekering.

     

  • Wat is een intakegesprek?

    Onze behandelaar stelt vragen zodat we een zo goed mogelijk beeld krijgen van uw hulpvraag of de hulpvraag van uw kind. Hoe de behandeling verder verloopt, is afhankelijk van de klachten van u of uw kind.


  • Waar vind ik de algemene leveringsvoorwaarden?

    In deze algemene leveringsvoorwaarden staat niet welke behandeling u krijgt, maar zijn afspraken vastgelegd over rechten en plichten van u als cliënt en de zorginstelling. Bijvoorbeeld op het gebied van informatie, privacy, dossier en kwaliteit van zorg.

    U kunt deze algemene leveringsvoorwaarden hier downloaden.

  • Wat is het Kwaliteitsstatuut?

    GGZ organisaties van patiënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben gezamenlijk het model GGZ Kwaliteitsstatuut ontwikkeld en aangeboden aan het Zorginstituut Nederland voor opname in het Kwaliteitsregister. Amici Zorgt en GGZ Noord-Holland-Noord bieden deze gezamenlijk aan.

    Download hier het kwaliteitsstatuut van Amici Zorgt en GGZ Noord-Holland-Noord (pdf)

  • Wat zijn mijn rechten en plichten?

    Gaat u bij Amici Zorgt in behandeling dan gelden er bepaalde regels. Dit zijn de formele afspraken die u heeft gemaakt over uw behandeling.  Er staat in wat u mag verwachten van Amici Zorgt. En wat Amici Zorgt verwacht van u. Die afspraken gelden niet alleen bij Amici Zorgt, maar bij bijna alle zorginstellingen. Deze algemene leveringsvoorwaarden zijn opgesteld door GGZ Nederland, LPGGZ (Landelijk Platform GGz) en Consumentenbond. Alle zorginstellingen die lid zijn van GGz Nederland, waaronder Amici Zorgt, houden zich aan deze voorwaarden. Lees hier (link) de leveringsvoorwaarden.


    Rechten cliënt
    • Het recht op informatie door de hulpverlener over de behandeling, de gevolgen en risico’s en over eventuele alternatieven
       voor deze behandelingen.
    • De cliënt beslist samen met de hulpverlener wat er gaat gebeuren in de behandeling.
    • De cliënt heeft recht op vernietiging van het dossier.
    • De cliënt heeft recht op inzage en kopieën van zijn/haar dossier. Indien de cliënt een andere visie heeft dan welke in het
       dossier staat, dan mag de cliënt aan de zorgverlener vragen om het dossier te wijzigen of om de eigen visie van de cliënt toe
       te voegen aan het dossier. Het gaat hier niet om het recht om de diagnose te wijzigen als de cliënt het er niet mee eens is.
    • De cliënt heeft het recht een behandeling of onderzoek te weigeren en gegeven toestemming weer in te trekken.
    • Het dossier is alleen ter inzage aan de zorgverlener en degenen die betrokken zijn bij de behandeling, zoals leden van het
       behandelteam.

    Plichten cliënt
    • De cliënt dient op tijd te komen voor de afspraak, mocht de cliënt verhinderd zijn dan dient hij/zij dit tijdig te melden bij het
       secretariaat. Dit dient uiterlijk 24 uur van te voren te gebeuren.
    • De cliënt dient verantwoordelijkheid te nemen voor zijn/haar eigen gedrag en dient zich gemotiveerd op te stellen om
       behandeldoelen op te stellen en actief mee te werken aan het tot stand komen van deze doelen.
    • De cliënt dient zijn/haar best te doen om een samenwerkingsrelatie aan te gaan met zijn/haar behandelaar en de door de
       behandelaar uitgebrachte aanwijzingen en behandeladviezen serieus te nemen en zo goed als mogelijk op te volgen.
    • De cliënt mag de hulpverlener nooit fysiek of verbaal bedreigen of aanvallen.
    • De cliënt dient de zorgverlener goed, eerlijk en volledig op de hoogte te stellen van zijn problematiek. Met juiste en volledige
       informatie kan de zorgverlener sneller en beter een diagnose stellen en kan hij beter zorg verlenen.
    • De cliënt dient een behandelwens te hebben, blijkend uit het hebben van een behandelvraag en het actief werken hieraan.

     


     

  • Hoe gaat Amici Zorgt om met privacy?

    Wanneer u te maken hebt met hulpverleners in de gezondheidszorg, wilt u graag volledig op hen kunnen vertrouwen. U mag als cliënt verwachten dat hun deskundigheid op orde is en dat uw privacy beschermd is en blijft. Amici Zorgt houdt zich daarom strikt aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf 25 mei 2018 van kracht is. U bent cliënt van Amici Zorgt, een organisatie die 100% dochter is van GGZ Noord-Holland-Noord. Graag vertellen wij u hoe we uw privacy waarborgen via drie basisafspraken.

    • Geen derden
       De wet is de basis van ons privacybeleid. De gegevens over uw gezondheid en over andere omstandigheden zijn privé en
       dat moet ook zo blijven. Daarom verstrekken we persoonlijke gegevens niet aan derden.
    • Recht op inzage en correctie
       U heeft recht op inzage van uw gegevens. Ook kunt u een kopie krijgen van de gegevens zoals ze bij ons bekend zijn. Uw
       behandelaar kan u hierbij helpen. Zijn uw gegevens in het dossier onjuist, dan kunt u schriftelijk een correctie aanvragen.  
       Binnen vier weken hoort u of aan uw verzoek kan worden voldaan. Deze route lijkt misschien wat formeel. Dit doen wij echter
       bewust: een formele en controleerbare afwikkeling voorkomt misbruik en misverstanden.
    • Bescherming tegen verlies
       Om uw gegevens te beschermen tegen verlies en onrechtmatige verwerking, hebben wij technische en organisatorische
       maatregelen genomen. Uiteraard hebben de mensen, die binnen Amici Zorgt toegang hebben tot uw gegevens, een
       geheimhoudingsplicht.
       In de praktijk bestaan er echter uitzonderingen. In het belang van uw gezondheid kan het gebeuren dat anderen toch inzage
       krijgen in uw gegevens. Wij beschrijven hiervoor drie bijzondere situaties.
    • Goede samenwerking
       Soms raken er andere hulpverleners betrokken bij de zorg- en hulpverlening die u ontvangt. Via uw hulpverlener nemen deze
       mensen dan kennis van uw gegevens. Dat is nodig, omdat zij anders in uw belang hun werk niet goed kunnen doen.
    • Gezondheid voorop
       Het is vrij uitzonderijk, maar er kan een situatie ontstaan waarin de gezondheid van een cliënt echt op het spel staat. Dit kan
       bijvoorbeeld zijn in geval van levensgevaar of huiselijk geweld. Op zulke momenten staat de bescherming van de
       gezondheid van deze cliënt voorop en wisselen wij informatie uit voor passende zorg- en hulpverlening.
    • Wet of rechter
       Blijft nog over dat wettelijke verplichtingen of een rechterlijke uitspraak een reden kunnen zijn dat wij gegevens moet afstaan.
       Dit laatste komt in de praktijk overigens bijna niet voor.
       In alle andere situaties zijn en blijven uw gegevens voor derden buiten beeld, tenzij u zelf aangeeft dat u er geen bezwaar
       tegen hebt dat iemand anders uw persoonlijke gegevens onder ogen krijgt.
       Actueel en toegankelijk
       Alle afspraken over hoe wij omgaan met persoonsgegevens zijn vastgelegd in ons privacy reglement. Dit beleid wordt steeds
       geactualiseerd, zodat we in de pas blijven lopen met de landelijke regels en de afspraken die binnen GGZ Noord-Holland
       -Noord en haar dochterorganisaties zijn gemaakt. Zo kunnen wij er samen alles aan doen om jouw privacy te blijven
       waarborgen. U kunt het privacy reglement inzien of opvragen bij het secretariaat, telefoonnummer 088-6565003.

    Overige vragen
    Alle verwerkingen van gegevens worden vastgelegd door de Functionaris gegevensbescherming van GGZ Noord-Holland-Noord. Hier kunt u ook terecht met al uw vragen over privacy in het algemeen en het privacy reglement van GGZ Noord-Holland-Noord. Dit kan door te mailen naar info@amicizorgt.nl


  • Waar vind ik de privacyverklaring en informatie over cookies?

    Amici Zorgt hecht waarde aan uw privacy en doet haar uiterste best om ervoor te zorgen dat de vertrouwelijkheid van de persoonsgegevens van bezoekers aan onze website gewaarborgd wordt.

    U leest in onze privacyverklaring meer informatie over hoe wij dat doen en over ons cookiebleid. 
     

     


  • Wat wordt er opgenomen in mijn dossier?

    In uw dossier staat onder andere informatie over uw hulpvraag, de diagnose en verslagen van de behandelsessies.


  • Kan ik mijn dossier inzien?

    U heeft het recht om uw dossier in te zien. Uw behandelaar zal u hierin begeleiden

  • Kan ik inzage krijgen in het dossier van een familielid?

    Nee, een dossier is alleen in te zien door de patiënt en zijn behandelaar(s). Familie en naasten hebben geen inzage in het dossier, tenzij de patiënt daarvoor toestemming heeft gegeven. Dit geldt ook wanneer de patiënt is overleden. Gaat het over informatie met betrekking tot een erfelijke aandoening, dan kan met de behandelaar worden overlegd of inzage in (delen van) het dossier mogelijk is.


  • Hoe lang wordt mijn dossier bewaard?

    Uw dossier wordt na afloop van de behandeling standaard nog vijftien jaar bewaard. U kunt uw behandelaar schriftelijk verzoeken om uw dossier te vernietigen. Uw behandelaar zal u daar dan schriftelijk over informeren. Als uw behandelaar niet meer in dienst is bij Amici Zorgt, dan kijkt het secretariaat naar welke behandelaar dit kan beoordelen.
     


  • Wie kan er in mijn dossier kijken?

    De gegevens uit uw dossier worden vertrouwelijk behandeld. Dat betekent dat medewerkers alleen die informatie kunnen bekijken die ze voor hun taak nodig hebben. Bijvoorbeeld: hulpverleners die u behandelen of begeleiden kunnen uw behandelplan bekijken. De receptiemedewerker kan alleen de afspraken in de agenda van uw behandelaar bekijken en niet uw behandelplan.
     


  • Hoe zit het met mijn privacy?

    Amici Zorgt gaat zorgvuldig om met de gegevens van cliënten. Alles wat u met een behandelaar bespreekt, valt onder het beroepsgeheim. Uw behandelaar spreekt alleen over uw situatie met het behandelteam. Daarnaast informeren we uw huisarts over uw behandeling, tenzij u hier bezwaar tegen heeft. Uw behandelaar, het behandelteam en de huisarts moeten zich houden aan het beroepsgeheim, wat betekent dat zij geen informatie over uw behandeling mogen delen met anderen (zwijgplicht).

    Amici Zorgt geeft nooit zonder uw toestemming informatie over u aan mensen die niet bij de behandeling betrokken zijn. Alleen op grond van wettelijke bepalingen mag de behandelaar zonder uw toestemming hiervan afwijken.
    Omgang met persoonsgegevens
    Amici Zorgt gebruikt uw gegevens alleen voor het doel waarvoor u ze heeft gegeven. Uw gegevens worden dus niet aan anderen verstrekt en ook niet langer bewaard dan nodig is, tenzij Amici Zorgt hier nadrukkelijk toestemming voor vraagt. Amici Zorgt handelt overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

     


  • Welke informatie deelt Amici Zorgt over de behandeling met derden?

    Wanneer u toestemming geeft om informatie uit te wisselen met de huisarts, informeren wij deze over de diagnose en het met u afgestemde behandelplan.
    Informatie verstrekking over uw  behandeling aan bedrijfsartsen, verzekeringsmaatschappijen of andere GGZ instellingen vindt alleen plaats na uw schriftelijke toestemming. 


  • Met welke professionals werkt Amici Zorgt samen?

    Amici Zorgt gelooft in het voordeel van krachten bundelen. Wij werken samen met andere organisaties zoals huisartsen, praktijkondersteuners GGZ en andere GGZ-instellingen. Als dochter van GGZ-NHN hebben wij korte lijnen met de  wijkteams. Samen pakken wij de problemen aan. Snelle signalering, korte lijnen en de mogelijkheid om een beroep te doen op elkaars expertise zorgt voor betere resultaten in behandeling en preventie.

  • Hoe kan ik een klacht in dienen?

    Wanneer u klachten heeft betreffende de hulpverlening doet u er goed aan dit te bespreken. Mocht dit niet tot uw tevredenheid zijn dan kunt u met uw klacht terecht bij het management. U kunt daarvoor contact opnemen met het secretariaat op 088 65 65 003.

    U kunt tevens met uw klacht terecht bij de onafhankelijke klachtencommissie van GGZ Noord-Holland-Noord. Meer informatie hierover vindt u op deze website.

  • Ik wil graag werken bij Amici Zorgt. Zijn er vacatures?

    Onze vacatures vind je op www.amicizorgt.nl/werkenbijamicizorgt